Messi, Miryam J.Miryam J.MessiAlvares, Ingrid Y.Ingrid Y.AlvaresPerez, AguedaAguedaPerezCastro Castillo, Carlos A.2025-01-082025-01-081995-06https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/172Quality as one of the modern and dynamic functions contributes to the economic and social development of people; through the harmonization of policies aimed at raising the standard of living and well-being of people. Its ultimate goal is to maintain and improve the quality of products and services, which reach the consumer to satisfy pressing needs at the most economical level. Quality therefore becomes the fundamental strategy of comprehensive development, understood as social, economic and political development, which is projected towards man, in the dimension of his needs. If we stop to think about the development process of towns and ask ourselves what problems most affect the community, we find one that has to do with our daily lives: the quality of the products or services we consume. But it is worth making a clarification about the modern concept of quality; This constitutes a responsibility of all members of a company. That is why there is talk of creating awareness about the need and importance of quality. In other words, each of the links in the chain (Market, research, design, supply, marketing, service and control), both at the public and private levels, make a quality system feasible. The important points for the development of this work are undoubtedly the client (Patient) as the central focus along with total quality control in the provision of our professional services. Recognize that total quality management focuses on the client's requirements, satisfying them, and to achieve this objective, a quality and control model must be studied, which allows the office administration to go from words to actions, using for this principles of quality control and seeking everyone's commitmentLa calidad como una de las funciones modernas y dinámicas contribuyen al desarrollo económico y social de los pueblos; mediante la armonización de las políticas encaminadas a elevar el nivel de vida y el bienestar de las personas. Su fin último es el mantenimiento y la superación de la calidad de los productos y los servicios, que llegan al consumidor para satisfacer las necesidades apremiantes al nivel más económico. La calidad se convierte por tanto, en la estrategia fundamental del desarrollo integral, entendido este como el desarrollo social, económico y político, el cual se proyecta hacia el hombre, en la dimensión de sus necesidades. Si nos detenemos a pensar en el procedo de desarrollo de los pueblos y nos preguntamos que problemas afectan en mayor énfasis a la comunidad, encontramos uno que tiene que ver con nuestra vida diaria: la calidad de los productos o servicios que consumimos. Pero vale la pena hacer una aclaración sobre el concepto moderno de calidad; esta constituye una responsabilidad de todos los miembros de una empresa. Por ello se habla de crear una conciencia sobre la necesidad y la importancia de la calidad. En otras palabras cada uno de los eslabones de la cadena (Mercado, investigación, diseño, suministro, comercialización, servicio y control), tanto a nivel publico como privado hacen factible un sistema de calidad. Los puntos importantes para el desarrollo de este trabajo, indudablemente se tiene al cliente (Paciente) como foco central junto con el control total de la calidad en la prestación de nuestros servicios profesionales.. Reconocer que la gerencia de calidad total se concentra en los requerimientos del cliente, satisfaciéndolos, y para lograr este objetivo se debe estudiar un modelo de calidad y control, que permite a la administración del consultorio pasar de las palabras a los hechos, utilizando para ello principios del control de calidad y buscando el compromiso de todos.43 pp.application/pdfesServicios profesionales odontológicosGerencia de centros odontologicosGestión de la calidad en odontologiaInvestigación Bibliográfica DocumentalGerencia y control de calidad en la prestación de servicios profesionales odontológicosManagement and quality control in the provision of professional dental servicestext::thesis::bachelor thesisTO-0478Professional dental servicesManagement of dental centersQuality management in dentistryopenAccess