Tibana Quintana, Viviana CarolinaViviana CarolinaTibana QuintanaAlgarra Galeano, Jorge Efraín2025-12-112025-12-112025-11-18https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/1428This project proposes strategies to strengthen the mental health of customer service staff at Fundación Parque Jaime Duque, specifically within the gastronomic management team. It arises from the identification of high levels of stress and psychosocial risk (58% at medium, high, or very high risk), associated with work overload, emotional demands, and low autonomy. The main objective is to prevent emotional exhaustion and promote self-care through psychosocial interventions such as cognitive breaks, leadership workshops, and recreational activities integrated into the workday. The methodology includes diagnosis, design, implementation, and impact evaluation, based on theoretical models (Demand-Control-Social Support, Burnout) and current regulations (Law 1616 of 2013, Resolution 2646 of 2008).Este proyecto propone estrategias para fortalecer la salud mental de los integrantes del área de atención al cliente en la Fundación Parque Jaime Duque, específicamente en el equipo de gestión gastronómica. Surge ante la identificación de altos niveles de estrés y riesgo psicosocial (58% en riesgo medio, alto o muy alto), asociados a la sobrecarga laboral, demandas emocionales y baja autonomía. El objetivo general es prevenir el desgaste emocional y promover el autocuidado mediante intervenciones psicosociales como pausas cognitivas, talleres para líderes y actividades lúdicas integradas en la jornada laboral. La metodología contempla diagnóstico, diseño, implementación y evaluación del impacto, fundamentada en modelos teóricos (Demanda-Control-Apoyo Social, Burnout) y normativas vigentes (Ley 1616 de 2013, Resolución 2646 de 2008).75 pp.application/pdfesSalud mentalEstrés laboralAtención al clienteFactores de riesgo psicosocialPausas cognitivasIntervención psicosocialInvestigación Bibliográfica DocumentalPropuesta para el fortalecimiento de la salud mental de los integrantes del área de atención al cliente de la Fundación Parque Jaime DuqueProposal for strengthening the mental health of the members of the customer service area of the Fundación Parque Jaime Duquetext::thesis::bachelor thesisCPS-BOG-20252-4Mental healthWork-related stressCustomer servicePsychosocial risk factorsCognitive breaksPsychosocial interventionclosedAccess