Gómez Canales, Luz StellaLuz StellaGómez CanalesMartínez Fonseca, José PlutarcoJosé PlutarcoMartínez FonsecaZabala Díaz, SandraSandraZabala DíazRestrepo Chavarriaga, Guillermo2025-12-012025-12-011996https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/1370This study aimed to evaluate the fees and costs of the Emergency Department of a state-run healthcare provider (IPS). It was a retrospective descriptive study of the costs of an emergency service. The population assigned to the fourth district of San Cristóbal, where San Blas Hospital is located, is 670,000 inhabitants. During 1994, San Blas Hospital attended to a total of 221,317 patients, including hospital discharges, outpatient visits, emergency room visits, nursing checkups, laboratory tests, and completed dental treatments. In 1994, the hospital attended to 46,295 emergency room visits. A total of 697 cases that attended the Emergency Department of San Blas Hospital during the month of February were analyzed. Of these, 26.8% were patients under 4 years of age, and the largest proportion (45.2%) were between 15 and 45 years old. Regarding sex, 54.7% of the patients were female and 45.3% were male. Some type of procedure was performed in 97.1% of the cases. Of these, 63.7% underwent consultation only, 21.2% underwent clinical laboratory tests, and 7.7% underwent paraclinical tests such as X-rays, electrocardiograms, and ultrasounds. Sutures were performed in 7.2% of the patients. The institution loses, on average, 53% of the direct cost of emergency care compared to the cost covered by the mandatory traffic accident insurance (SOAT). The institutional recovery fee covers 28% of the direct cost. On average, the recovery rate for direct costs compared to the cost of SOAT is 57%. It is not profitable for the institution under the current conditions to continue the same tariff policy; the analysis of times and movements of the Emergency Service personnel should be initiated as a projection of the current study.El presente trabajo tuvo como objetivo evaluar las tarifas y costos del Servicio de Urgencias de una IPS estatal, fue un estudio de tipo descriptivo retrospectivo de los costos en un servicio de urgencias. La población asignada a la localidad cuarta de San Cristóbal donde se ubica el Hospital San Blas es de 670.000 habitantes. Durante el año 94 el Hospital San Blas atendió un total de 221.317 pacientes entre egresos hospitalarios, consulta externa, consultas de urgencias, controles de enfermería, exámenes de laboratorio y tratamientos odontológicos terminados. Durante 1.994 el hospital atendió 46.295 consultas de urgencias. Se analizaron 697 casos que asistieron al Servicio de Urgencias del Hospital San Blas durante el mes de febrero, de los cuales el 26.8% eran pacientes menores de 4 años y la mayor proporción estuvo entre los 15 y 45 años con un 45.2%. En cuanto al sexo, se encontró que el 54.7% de los pacientes eran mujeres y el 45.3% eran hombres. Al 97.1% de los casos se les realizó algún tipo de procedimiento, en cuanto a solo consulta fue del 63.7% laboratorio clínico al 21.2% y paraclínico; como radiografías, electrocardiogramas, ecografías al 7.7% de los usuarios, y suturas al 7.2% de los pacientes. La institución pierde en promedio el 53% del costo directo de atención de urgencias frente al costo SOAT. La tarifa de recuperación institucional cubre el 28% del costo directo. En promedio la cuota de recuperación del costo directo frente al costo del SOAT es de 57%. No es rentable para la institución en las actuales condiciones, continuar la misma política tarifaria, se debe iniciar el análisis de tiempos y movimientos del personal del Servicio de Urgencias como proyección del actual estudio.96 ppapplication/pdfesEvaluación tarifariaCostos de urgenciasIPSDistribución etariaRecuperación institucionalCosto directoPolítica tarifariaAnálisis de tiemposInvestigación Bibliográfica DocumentalEstudio comparativo de costos de atención en un servicio de urgencias de una IPS estatal de segundo nivelComparative study of care costs in an emergency service of a second-level state-run healthcare providertext::thesis::bachelor thesisTO-BOG-1996-0530Price EvaluationEmergency Department CostsHealth Service Provider (IPS)Age Distribution (or Age Proportion)Institutional RecoveryDirect CostsPrice PolicyTime AnalysisopenAccess