Nieto Ángel, Karen PaolaKaren PaolaNieto ÁngelGarzón Gómez, Karol MichellKarol MichellGarzón GómezCortes Cortes, Jorge Alexander2025-09-052025-09-052022-11-03https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/1001Footwear in Bogotá has a large market niche and is definitely competitive compared to the national industry; however, it is a sector that lacks significant support to have the importance and impact it generates in the national market, which implies that competitiveness from foreign products is more desired in the country. The El Restrepo neighborhood is a strong area with experience in footwear distribution and production, with 202 companies dedicated to the marketing of footwear and another 228 to its manufacturing. (Cluster, 2020) Although this is a strength for the sector, unfortunately, the lack of technology and high costs limit footwear SMEs in the Restrepo neighborhood in growth with an international vision, not having a flow in the internal growth of the country where competition with other countries is due to the variety of products, intelligent machines, price advantages over what is offered in the country and, above all, certifications of technical standards, which is a disadvantage compared to Colombia, which does not have the technological development that other countries have. However, a positive outlook is generated for the sector's growth strategy since SMEs would seek partners or allies at the national level so that footwear imports would be moderated but rather focus on national footwear, giving way to the growth of SMEs and optimizing their opportunities by training the industry for greater effectiveness and control of the product.El calzado en Bogotá tiene un gran nicho de mercado y es definitivamente competitivo frente a la industria nacional, sin embargo, es un sector que no cuenta con un apoyo significativo para tener la importancia e impacto que genera en el mercado nacional, lo que implica que la competitividad por parte de producto extranjero sea más apetecida en el país. El barrio EL Restrepo es una zona fuerte y con experiencia en distribución y producción en calzado contando con 202 empresas que se dedican a la comercialización de calzado y otras 228 a su fabricación. (Clúster, 2020) A pesar de que esto sea una fortaleza para el sector desafortunadamente la falta de tecnología y altos costos hace que las pymes de calzado del barrio Restrepo se limiten en el crecimiento con visión internacional no teniendo un flujo en el crecimiento interno del país donde la competencia con los otros países es por la variedad de productos, maquinas inteligentes, precio con ventaja de lo que se ofrece en el país y sobre todo certificaciones de normas técnicas lo cual es una desventaja contra Colombia donde no cuenta con desarrollo tecnológico como otros países. Sin embargo, se genera un panorama positivo para la estrategia de crecimiento del sector ya que las pymes buscarían socios o aliados a nivel nacional para que así se modere la importación de calzado sino centrarse en el calzado nacional dando paso al crecimiento de las pymes y optimizando sus oportunidades capacitando a la industria para una mayor efectividad y control del producto67 pp.application/pdfescalzadocrecimientoindustriamercadonacionalpymessector.Investigación de campoConsultorio de asesorías para la internacionalización de pymes en el sector de calzado en la Región de BogotáConsulting firm for the internationalization of SMEs in the footwear sector in the Bogotá Regiontext::thesis::bachelor thesisTNE 69footweargrowthindustrymarketnationalSMEssector.openAccess