Silva Chavarro, Diana CarolinaDiana CarolinaSilva ChavarroAlarcon Olaya, Diana MarcelaDiana MarcelaAlarcon OlayaPiza Aguilar, Diana MaritzaDiana MaritzaPiza AguilarPatiño Mora, Jeimmy PaolaJeimmy PaolaPatiño MoraTirano Medina, Jenny LisethJenny LisethTirano MedinaArias, EduardoAlcazar, ClaudiaLópez De Mesa, Clara2025-08-052025-08-052008-10-31https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/866The higher education system defined dropout as the number of enrolled students who do not follow the normal academic program path, either due to withdrawal or delaying completion beyond the expected timeframe. The definition of a dropout includes three instances: a student is considered a dropout if they abandon an academic program for two consecutive periods and do not enroll in another program at the higher education institution (HEI); a student is considered a university dropout if they abandon the institution for two consecutive periods or enroll in another HEI without remaining affiliated with the first; a student is considered a dropout from the higher education system if they abandon the institution and do not enroll in another HEI. Dropout is influenced by multiple factors: social factors, difficulties associated with prior lack of knowledge of the university environment, and others linked to the difficulty of transitioning from high school to university (level of demand and the student's level of responsibility). It has been proven that student dropouts entail high social and economic costs, affecting families, students, and the state.El sistema de educación superior definió la deserción como el número de estudiantes matriculados que no siguen la trayectoria normal del programa académico, bien sea por un retiro o por demora más tiempo de los previsto en finalizarla. La definición de desertor contempla tres instancias; un estudiante se considera desertor del Programa si abandona un Programa académico durante dos periodos consecutivos y no se registra matricula en otro programa de la institución de educación Superior (IES); se considera desertor de la Universidad si abandona la institución durante dos períodos consecutivos o se registra matricula en otra IES sin que siga vinculado a la primera; se considera desertor del Sistema de educación Superior si abandona la institución y no registra matricula en otra IES. La deserción presenta múltiples factores que influyen en el abandono universitario, factores de carácter social, dificultades asociadas al desconocimiento previo del medio universitario, y otros ligados a la dificultad del paso de la secundaria a la universidad (nivel de exigencia y el nivel de responsabilidad del alumno). Se ha comprobado que la deserción estudiantil conlleva a altos costos sociales y económicos afectando a las familias, los estudiantes y al estado.58 pp.application/pdfesDeserciónEducación superiorPrograma académicoFactores socialesInvestigación Bibliográfica DocumentalDeserción de los estudiantes del Colegio Odontológico de las cohortes que ingresaron el I semestre del 2001 y de I semestre de 2003 sede BogotaDropout rate of students from the Dental College of the cohorts that entered the first semester of 2001 and the first semester of 2003, Bogota campustext::thesis::bachelor thesisTO 1159DesertionHigher educationAcademic programSocial factorsopenAccess