Forero Fonseca, Claudia MarcelaClaudia MarcelaForero FonsecaLeón López, Diana MaritzaDiana MaritzaLeón LópezMartínez Briñez, Yady MelinaYady MelinaMartínez BriñezMosquera Muñoz, Claudia MarcelaClaudia MarcelaMosquera MuñozRiveros Mahecha, Jency PaolaJency PaolaRiveros MahechaCaycedo Espinel, Martha LuciaLópez De Mesa Melo, Clara2025-08-052025-08-052009-05-27https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/847Vision is the sense of social interaction and communication. Its absence or decrease has consequences for learning. When blindness is total, hearing and touch become the primary channels for receiving information. Lack of vision causes problems such as limited opportunities for interaction or experiencing the environment, affecting the development of children with this condition. It also causes delays and difficulties in some aspects of the cognitive-perceptual, motor, and emotional-expressive areas. Therefore, it is necessary to provide blind children with maximum opportunities for action and interaction that provide them with an appropriate experience with their physical and social environment. Special education, aimed at achieving optimal development for individuals with special educational needs, allows blind children to develop skills and abilities that allow them to achieve self-realization and personal independence, integrating them into everyday life. Dentists should promote measures that benefit the general and oral health of the community and participate in motivation and health education, promoting generally accepted procedures to improve the oral health of both individuals and the community. Recognizing the importance of reinforcing oral hygiene knowledge, an educational and preventive oral health program was designed for blind children, parents, and educators at the Juan Antonio Pardo Ospina Foundation Institute for Blind Children.La visión es el sentido de relación social y de la comunicación, su ausencia o disminución trae consecuencias para el aprendizaje, cuando la ceguera es total, el oído y el tacto pasan a ser los principales canales de recepción de la información. La carencia de visión provoca problemas como la limitación de oportunidades de interacción o experimentación del entorno afectando el desarrollo evolutivo de los niños que la padecen, provocando retrasos y dificultades sobre algunos aspectos de las áreas cognoscitivas- perceptiva, motriz y expresivo afectiva, por Io tanto, es necesario proporcionar a los niños invidentes el máximo de oportunidades, de acción e interacción que les proporcione una experiencia adecuada con su medio físico y social. La educación especial, dirigida hacia el logro del desarrollo óptimo del individuo con necesidades educativas especiales, permite desarrollar en los niños invidentes habilidades y destrezas que le permitan alcanzar su autorrealización e independencia personal, incorporándose a la cotidianidad. El odontólogo debe fomentar las medidas que beneficien la salud general y bucal de la comunidad y participar en la motivación, educación sanitaria, promoviendo los procedimientos generales aceptados para mejorar la salud buco dentaria tanto del individuo, como de la comunidad. Sabiendo la importancia del refuerzo de los conocimientos de la higiene oral se diseñó un programa educativo y preventivo en salud oral para niños invidentes, padres y educadores del instituto para niños ciegos fundación Juan Antonio Pardo Ospina.78 pp.application/pdfesInvidenciaHigiene oralPromoción y prevenciónCaries dentalPrograma de saludInvestigación Bibliográfica DocumentalPrograma educativo y preventivo en salud oral para niños invidentes del instituto para niños ciegos fundación Juan Antonio Pardo OspinaEducational and preventive oral health program for blind children from the Juan Antonio Pardo Ospina Foundation Institute for Blind Childrentext::thesis::bachelor thesisTO-BOG-20091-1176Blindnessoral hygienePromotion and preventiontooth decayhealth programopenAccess