Gutiérrez Gutiérrez, Lady SulayLady SulayGutiérrez GutiérrezMartinez Guerrero, Fabian AndresFabian AndresMartinez GuerreroMárquez Granada, Diana CarolinaDiana CarolinaMárquez GranadaRojas Arana, Angelica PatriciaAngelica PatriciaRojas AranaVélez Abello, Victor ManuelHurtado Arango, Claudia2025-08-062025-08-062008-05-14https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/872The mission of the various higher education institutions, both public and private, is to comprehensively prepare professionals who are useful to society, with extensive knowledge in their various specialties, trained to respond efficiently and effectively to social needs. It is essential to understand the rules and laws that govern the country and its institutions, as a principle upon which the profession will be practiced. Reforms to the health system allowed for the distribution of functions and responsibilities for the provision of health services among specialized entities. Law 30 of 1992 then introduced the possibility of universalizing higher education. Law 100 of 1993 significantly modified the organization and operation of the health care system, creating the General Social Security System (SGSSS). Based on the premise that ignorance of the regulations does not exempt one from responsibility, this study represents an academic reference value for the implementation of strategies that allow strengthening, improving, and incorporating into professional practice knowledge of essential regulatory aspects for the planning, training, monitoring, and control of the practice, performance, and ethics of human resources in the health sector.Las diferentes entidades de educación superior, tanto públicas como privadas tienen en su misión, preparar en forma integral profesionales útiles para la sociedad, con amplios conocimientos en sus diferentes especialidades, capacitados para responder con eficiencia y efectividad a las necesidades sociales. Es necesario conocer las normas y leyes que rigen el país y sus instituciones, como principio a partir del cual se ejercerá la profesión. Las reformas del sistema de salud permitieron la distribución de las funciones y competencias para la prestación de los servicios de salud en entidades especializadas, luego entraron en vigencia las posibilidades de universalizar la educación superior con la ley 30 de 1992, mientras con la ley 100 de 1993 se modifica en forma considerable la organización y la operatividad en el sistema de atención en salud, creándose el Sistema general de Seguridad Social en Salud (SGSSS). Teniendo como base que el desconocimiento de la norma no exime de la responsabilidad, el presente estudio representa un valor de consulta académica para la implementación de estrategias que permitan fortalecer, mejorar e incorporar en la práctica profesional, el conocimiento sobre aspectos normativos esenciales para la planeación, formación, vigilancia y control del ejercicio, desempeño y ética de los recursos humanos del área de la salud.81 pp.application/pdfesTalento humano en saludProyecto de leyPercepciónconocimientoInvestigación Bibliográfica DocumentalTalento Humano en salud Ley 1164 - 2007Human Talent in Health Law 1164 - 2007text::thesis::bachelor thesisTO 1153Human talent in healthBillperceptionKnowledgeopenAccess