Calderón Moreno, Angie GabrielaAngie GabrielaCalderón MorenoDurango Manriquez, Maricel DanielaMaricel DanielaDurango ManriquezMoreno Moreno, Deissy PaolaDeissy PaolaMoreno MorenoCortes Cortes, Jorge Alexander2025-08-112025-08-112022-12-06https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/893Globalization has caused local companies to increasingly increase their presence in international markets. When companies decide to expand their products and/or services into new markets, it is important to consider the cultural gaps that exist between different countries around the world, as these can generate cultural clashes, resulting in a decrease in the organization's financial and strategic efforts. The different elements and dimensions that characterize culture must be taken into consideration in order to carry out effective brand leverage management. Therefore, the objective of this project is to determine and explain the importance of cultural diversity in entering new international markets. To achieve the stated objectives, two types of research methodologies were used. The documentary methodology, which collected information from secondary sources, such as articles, books, documents, and magazines, and the exploratory methodology, which made it possible to analyze and investigate specific aspects of reality that, to date, have not been thoroughly studied. Through the presentation of various business cases, it is possible to see how the knowledge and management of these cultural elements play an important role in the success or failure of organizations.La globalización ha ocasionado que las compañías locales aumenten cada vez más su presencia en los mercados internacionales. Cuando las compañías toman la decisión de internar sus productos y/o servicios en nuevos mercados, es importante que tengan en cuenta las brechas culturales que existen entre los diferentes países del mundo, ya que estas pueden generar choques culturales, lo que traería como consecuencia la disminución de esfuerzos financieros y estratégico por parte de la organización. Se tiene que tomar en consideración los diferentes elementos y dimensiones que caracterizan a la cultura para llevar a cabo una gestión de apalancamiento de marca eficaz. Por tal razón, el objetivo de este proyecto es determinar y explicar la importancia de la diversidad cultural en la introducción a nuevos mercados internacionales. Con el fin de alcanzar los objetivos planteados se utilizaron dos tipos de metodologías de investigación. La metodología documental, debido a que se recolectó información proveniente de fuentes secundarias, tales como, artículos, libros, documentos y revistas. Y la metodología exploratoria, ya que fue posible analizar e investigar aspectos concretos de la realidad que hasta el día de hoy no han sido analizados profundamente. A través de la exposición de diversos casos empresariales es posible comprobar cómo el conocimiento y manejo de estos elementos culturales juegan un papel importante en el éxito o fracaso de las organizaciones.66 pp.application/pdfesCulturacompañíadimensiones culturaleselementos culturalesmercados extranjerosmultinacional.Investigación Bibliográfica DocumentalCultura en los negocios internacionales: Introducción a nuevos mercadosCulture in international business: Introduction to new marketstext::thesis::bachelor thesisTNE 64Culturecompanycultural dimensionscultural elementsforeign marketsmultinational.openAccess