Amaya Rodriguez, Carlos FernandoCarlos FernandoAmaya RodriguezSN2025-07-312025-07-312012-11https://repositorio.unicoc.edu.co/handle/SII-Unicoc/765In the study of Administrative Law, as the area of law responsible for studying the structure of the Administration, the exercise of its functions, the relationships between it and individuals, as well as the relationships between each other and between its different bodies, one cannot ignore the fact that Colombian Administrative Law is legalistic or normative in nature. This is because the main source of this subdiscipline of Law is normative, which generally must be or fall under a standard defined as a regulatory code for the situations described above. Precisely, and on the occasion of the formal entry into force of the Code of Administrative Procedure and of Administrative Litigation, this work is being carried out; it seeks to analyze situations that demonstrate the justification for its creation and the change it has made compared to its immediate predecessor, the Code of Administrative Litigation. The purpose of this paper will therefore be to review the new regulations for administrative procedures and administrative litigation situations, studying the various institutions presented here and comparing, to the extent possible, the provisions of Decree Law 1 of 1984 (the Administrative Litigation Code), as well as the challenges that must be addressed by the new regulations. This work should also be understood from the perspective of analyzing the sales proposed by the new regulations.En el estudio del Derecho Administrativo, como el área del Derecho encargada de estudiar la estructura de la Administración, el ejercicio de sus funciones, las relaciones entre esta y los particular, así como de las relaciones entre si, y de sus diferentes órganos, no se puede obviar el hecho que el Derecho Administrativo Colombiano es de corte legalista o Normativo. Lo anterior, en razón a que la principal fuente de esta sub disciplina del Derecho, es de tipo normativo, que por lo general ha de ser o recaer e una norma tipificada como códice regulador de las situaciones anteriormente expuestas. Precisamente y con ocasión de la entrada en vigencia de manera formal del código de Procedimiento Administrativo y de lo Contencioso Administrativo, es que se realiza el presente trabajo; buscando analizar situaciones que evidencien la justificación de su producción y el cambio dado frente a su inmediato antecesor el Código de lo Contencioso Administrativo. Sera entonces el fin que persiga el presente, trabajo al realizar una revisión de la nueva normatividad para los procedimientos Administrativos y las situaciones del proceso Contencioso Administrativo, estudiando las diversas Instituciones que aqui se presentan y comprando en la medida de ser posible con Io dispuesto por el Decreto Ley 1 de 1.984 código Contencioso Administrativo), así como de los retos que deberán ser afrontaos por la nueva normatividad. Este trabajo deberá ser entendido también desde el eje de analizar las ventas que propone la nueva normatividad.64 pp.application/pdfesDerecho colombianoProcedimiento AdministrativoDerecho administrativoInvestigación Bibliográfica DocumentalEstudio comparado del código contencioso administrativo y del código de procedimiento administrativo y de lo contencioso administrativo en ColombiaComparative study of the Administrative Litigation Code and the Code of Administrative Procedure and Administrative Litigation in Colombiatext::thesis::bachelor thesisTDE 0001Colombian LawAdministrative ProcedureAdministrative LawopenAccess